We maken gebruik van Google fonts. Een fontservice die zowel voor online als offline fonts biedt. Geen aparte aanschaf voor webfonts en/of print fonts. Een fontbibliotheek die voor iedereen beschikbaar is en vrij te downloaden. Deze fonts hebben een ‘Open Font Licence’, d.w.z. dat je ze kunt gebruiken in je producten en projecten – gedrukt of digitaal, commercieel of anderszins.
Voor alle communicatie-uitingen gebruiken we twee font families: een specifiek heading font, de Archivo Semi Expanded. En de Poppins voor alle andere copy, zoals kop, subkop, tussenkop en platte tekst.
De heading bestaat uit de Archivo Semi Expanded. Dit is een zogenaamd ‘wide grotesk’ font. Dit font heeft een brutale en moderne uitstraling.
Dit font wordt alleen gebruikt voor een functionele heading, testimonial heading of een quote.
De Archivo is een zogenaamd variabel font. Hierbij kun je het gewicht en de breedte van het font aanpassen. Zo zijn de waardes van de Archivo Semi Expanded - Regular: Gewicht: 400 en Breedte 112,5.
Je kunt de statische fonts gebruiken via Adobe CC. Of je maakt gebruik van het variabele font via Google. Het gewicht en de breedte moet je dan zelf instellen. Zie het voorbeeld hiernaast.
Voor copy maken we gebruik van de Poppins. Een ‘geometric’ font. Dit font heeft een vriendelijke en rustige uitstraling, is open en daardoor ook makkelijk leesbaar.
De typografie splitsen we in twee families. Een font dat specifiek gebruikt wordt voor headings. En een font voor de overige copy, zoals kop, subkop, tussenkop en platte tekst.
Consistentie in alle communicatie is belangrijk voor een sterk merk. Daarom de volgende voorbeelden die laten zien hoe de typografie niet toegepast mag worden.
Voor de sjablonen in MS Word zoals een brief, agenda, notitie en notulen gebruiken wij een algemeen font wat standaard in alle versies van Word is geïnstalleerd.